Ta lekcja ma na celu wyjaśnienie jak edytować już dodane wpisy. Przyda się to w przypadku, gdy popełniliśmy błąd we wpisie albo chcemy coś dodać lub zmienić.

Na początek wyjaśnimy jak dostać się do widoku edycji wpisu. Ten artykuł jest również rozwinięciem artykułu na temat dodawania wpisów – znajdziemy w nim obszerne wyjaśnienia poszczególnych opcji dostępnych przy dodawaniu i edycji wpisów.

Edycja wpisu WordPress

Edytowanie wpisów w WordPress jest bardzo podobne do ich dodawania, z kilkoma różnicami. Pierwsza to przycisk “Zaktualizuj” zamiast przycisku “Opublikuj”. Poza tym pojawi nam się kilka dodatkowych opcji takich jak: starsze wersje (które możemy przywrócić), komentarze (nie możemy dodać komentarzy do niezapisanych wpisów, czy stron dlatego ta opcja jest dostępna dopiero po opublikowaniu wpisu lub strony).

Przejście do widoku edycji wpisu

Do ekranu edycji wpisów możemy przejść z dwóch miejsc. W obu przypadkach musimy być zalogowani. Zaczniemy od przejścia do ekranu edycji wpisów z poziomu panelu administracyjnego.

Aby przejść do widoku wszystkich wpisów wystarczy kliknąć przycisk “Wpisy”. Możemy też zrobić to najeżdżając na przycisk “Wpisy” i klikając w rozwiniętym menu “Wszystkie wpisy”. Na zrzucie ekranu poniżej zobaczymy jak dokładnie to wygląda.

Poza przejściem do widoku “Wszystkie wpisy” możemy również za pomocą sub-menudostać się do miejsc, w których zarządzamy kategoriami i tagami. Więcej na temat tagów i kategorii wpisów znajdziesz w innych naszych lekcjach (tagi, kategorie). Jeżeli chcemy edytować wpis wystarczy, że na niego najedziemy i naciśniemy przycisk “Edytuj”. Zostaniemy przeniesieni do widoku edycji postu, który jest taki sam, jak ten który widzieliśmy dodając wpis (z kilkoma małymi różnicami; zobacz jak dodawać wpisy). Gdzie znajdziemy przycisk “Edytuj” zobaczysz na zrzucie ekranu poniżej.

Elementy takie jak tytuł i treść edytuje się w taki sam sposób jak w przypadku dodawania strony. W dalszej części artykułu zajmiemy się bardziej zaawansowanymi opcjami.

Do widoku edycji wpisu możemy również przejść przeglądając naszą stronę.  W tym przypadku również musimy być zalogowani, oraz mieć włączony pasek narzędzi (“Pokazuj pasek narzędzi podczas przeglądania witryny”). Jeżeli spełniliśmy te warunki, musimy odnaleźć na naszej stronie post, który chcemy edytować i kliknąć na pasku narzędzi “Edytuj wpis”.

Obie metody zostały zaprezentowane na filmie poniżej.

Więcej opcji

Na początek musimy jednak kilka z tych opcji włączyć, ponieważ domyślnie są one w WordPressie ukryte. Żeby włączyć więcej opcji wystarczy nacisnąć przycisk “Opcje ekranu”. Na zrzucie ekranu poniżej zobaczymy gdzie znajduje się ten przycisk.

Po kliknięciu ukaże się  dodatkowe menu z możliwością włączenia dodatkowych bloków służących do edycji wpisów. Pojedyncze ustawienie jest włączone, jeżeli jest zaznaczone. Na zrzucie ekranu zobaczymy wszystkie dostępne domyślnie dla wpisu WordPress możliwe do włączenia bloki. W przypadku dodawania nowego postu będzie ich nieco mniej niż w przypadku wcześniej dodanego i już kilka razy edytowanego.

W zaznaczyć sobie wszystkie opcje, z wyjątkiem pola “Własne pola”, ponieważ aby z niego skorzystać trzeba edytować kod źródłowy motywu, z którego korzystamy. Nasz ekran edycji wpisu powinien wyglądać teraz jak na zrzucie ekranu poniżej. Żeby pokazać Wam wszystkie opcje musieliśmy go nieco oddalić – jest ich zbyt dużo, aby zobaczyć wszystkie na przeciętnej wielkości monitorze, czy matrycy.

Edytor Wyswig

Zaczniemy od rzeczy podstawowej (bardziej “podstawowe” jest tylko pole, do którego wprowadzamy tytuł wpisu, ale nie wymaga ono dodatkowych wyjaśnień), czyli edytora treści naszego wpisu. Dzięki niemu możemy zmienić formatowanie tekstu, dodać do niego listy punktowe bądź numerowane, obrazki, nagłówki, linki, cytat, a także zmienić wcięcia, kolor tekstu, wyrównanie teksu itd. Pełne możliwości tego edytora poznasz w jednej z naszych lekcji (Dodawanie wpisu).

Zajawka

Zajawka to pole, do którego wpisujemy coś w rodzaju streszczenia, abstraktu naszego wpisu. Może to być też po prostu tekst zachęcający do przeczytania wpisu. Jeżeli pozostawimy to pole puste, to WordPress sam stworzy zajawkę wpisu z 55 pierwszych słów treści naszego wpisu.

Wyślij trackbacki

Trackbacki są sposobem na powiadomienie starszych systemów blogowych o tym, że odnośnik do nich został dodany w twojej treści. Podaj adresy URL, na które wysłać trackbacki. Jeżeli w edytorze treści dodasz odnośnik do innej witryny opartej na WordPressie, zostanie ona automatycznie powiadomiona przy pomocy pingbacku – wtedy tego pola nie trzeba uzupełniać.

Dyskusja

W tym miejscu możesz włączyć lub wyłączyć możliwość przysyłania komentarzyoraz pingów, a jeśli wpis został już skomentowany, możesz również zobaczyć i moderować komentarzedo niego dodane.

Jeżeli ta opcja jest wyłączona, użytkownicy nie będą mieli możliwości komentowania konkretnego wpisu. Można również w zakładce ustawienia dyskusji wyłączyć komentarze na całej stronie.

Uproszczona nazwa

Następnym blokiem jest “Uproszczona nazwa”Ta opcja może być pomocna jeżeli chcemy upiększyć linki na naszej stronie opartej o WordPress. Wpisana tutaj wartość będzie końcówką do widoku pojedynczego postu. Posłużymy się tutaj przykładem. Mamy stronę internetową opartą o system WordPress, której adres to “mojastrona.pl”. Dodajemy nowy wpis w WordPress, którego tytuł brzmi “Długi tytuł wpisu WordPress, który można na potrzeby linku skrócić“. Pełen adres postu to w tym przypadku “mojastrona.pl/dlugi-tytul-wpisu-wordpress-ktory-mozna-na-potrzeby-linku-skrocic/”.  Dzięki uproszczonej nazwie możemy go zmienić. Należy pamiętać, że nie możemy korzystać z polskich znaków ani spacji. Jeżeli o tym zapomnimy WordPress sam skoryguje nasz błąd.

Uproszczoną nazwę wpisu możemy ustawić również w innym miejscu, bez włączania tego bloku. Pod tytułem wpisu zobaczymy link do naszego posta podpisany jako “Bezpośredni odnośnik”. Obok linku znajduje się przycisk “Edytuj”. Po jego naciśnięciu będziemy mogli edytować wytłuszczony fragment linku. Cały proces możemy zobaczyć na filmie poniżej.

Autor

W bloku “Autor”możemy zmienić użytkownika, który jest przypisany do danego wpisu jako jego autor. Normalnie jako autor artykułu przypisana zostaje osoba, która napisała dany wpis. Jeżeli chcemy zmienić autora, musimy wybrać go z listy i nacisnąć “Zaktualizuj”.

Starsze wersje

Blok “Starsze wersje” pojawia się dopiero po edycji wpisu. Jest to bardzo pożyteczne narzędzie, ponieważ pozwala wrócić do poprzedniej wersji wpisu. Jak to zrobić przeczytasz w jednej z naszych lekcji.

Komentarze

Blok komentarzeposiada przycisk, “Dodaj komentarz”. Dzięki niemu z widoku edycji wpisu w panelu administracyjnym możemy dodać komentarz do wpisu. Komentarz zostanie dodany przez użytkownika, na którego koncie byliśmy obecnie zalogowani.

Opublikuj

Opublikuj to jeden z bloków znajdujących się domyślnie z prawej stron, na pasku bocznym. Najważniejszą funkcjonalnością tego bloku, jest przycisk “Zaktualizuj”/”Opublikuj” (zależnie czy opublikowaliśmy już wpis, czy nie). Służy on oczywiście do zapisywania zmian, bądź publikowania wpisów.

Obok niego z lewej strony znajduje się przycisk “Przenieś do kosza”. Po jego naciśnięciu wpis zostanie przeniesiony do kosza. Nie zostanie jednak trwale usunięty – wciąż będzie można go przywrócić.

Na samej górze bloku znajdują się dwa przyciski: “Zapisz szkic” i “Podejrzyj”. Pierwszy jest widoczny jeżeli wpis, nie został jeszcze opublikowany. Dzięki niemu możemy zapisać częściowo napisany artykuł i wrócić do niego później bez pokazywania go użytkownikom naszej strony. Przycisk “Podejrzyj” umożliwia zobaczenie jak wyglądają wprowadzone przez nas zmiany na naszej stronie.

Poniżej mamy kilka opcji konfiguracyjnych wpisu. “Stan” mówi nam czy dany wpis został już opublikowany, czy jest szkicem lub czy oczekuje na przegląd (np. osoby odpowiedzialnej za korektę). “Dostępność” określa jaka grupa użytkowników widzi dany wpis. Można również chronić dany wpis hasłem. Więcej o dostępności dowiesz się w jednej z naszych lekcji. Dalej mamy “Wersję” – ta opcja służy nam do przeglądania i ewentualnego przywracania poprzednich wersji wpisów. Więcej o przywracaniu poprzednich wersji przeczytasz w naszej lekcji na ten temat. Na koniec możemy zmienić datę dodania naszego wpisu. Wpłynie to na jego pozycję w miejscu, w którym wyświetlamy wpisy, oraz na jego miejsce na liście wpisów w panelu administracyjnym. W przypadku postów, które nie zostały jeszcze opublikowane możemy również zamiast natychmiastowej publikacji zaplanować ją na późniejszy termin. Żeby zmienić wymienione opcje należy obok nich nacisnąć przycisk “Edytuj” (z wyjątkiem “Wersji”), zmienić opcję, nacisnąć “Ok” a na koniec zapisać zmiany klikając “Zaktualizuj”.

Format wpisu

Niektóre motywy WordPress oferują nam do wyboru różne formaty wpisów. Różnią się one zależenie od przedstawianego w nich rodzaju treści. W konkretnych motywach różnią się także sposobem, w jaki są prezentowane. Nie każdy motyw posiada możliwość wyboru formatu wpisów.

  • Zwykły wpis – domyślny format, jest to zwykły wpis z tekstem i różnego rodzaju mediami.
  • Notatka na marginesie – krótka forma tekstowa.
  • Obrazek – wpis zawierający obrazek.
  • Film – wpis zawierający film wstawiony bezpośrednio jako medium, albo udostępniony z YouTube.
  • Cytat – wpis zawierający jakiś blok z cytatem.
  • Odnośnik  – wpis zawiera tylko link do innej strony.
  • Galeria – wpis z galerią, dodaną w edytorze wysywig.
  • Plik dźwiękowy – wpis z plikiem dźwiękowy.

 

 

Kategorie

Kategorie są bardzo ważnym elementem stronopartych o WordPress. Dzięki nim możemy w przejrzysty sposób grupować nasze treści co ułatwi użytkownikowi przeglądanie naszej stronyczy bloga.

Przykładowo możemy prowadzić bloga z recenzjami filmów. Filmy dzielą się na kategorie, np. przygodowa, wojenne, dramaty – takie same kategorie możemy przypisać do naszych recenzji. Dzięki temu użytkownik szukający recenzji filmów z konkretnej kategoriiłatwiej będzie mógł je odnaleźć.

Żeby przypisać kategorię do danego posta wystarczy ją zaznaczyć i zapisać zmiany klikając Zaktualizuj”.  Możemy również z tego ekranu dodać nową kategorię, albo szybko wybrać jakąś z listy popularnych. Jeden post może mieć wiele przypisanych kategorii (tak jak film może być jednocześnie filmem wojennym i przygodowym). Ponadto podobnie jak strony, kategorie są hierarchiczne – mogą mieć dzieci (albo rodziców).

Tagi

Tagi działają podobnie do kategorii. Dzięki nim treści na naszej stronie są lepiej uporządkowane. Pomiędzy tagami i kategoriamiistnieje kilka różnic: kategorie są hierarchiczne – każdy wpis ma przypisaną kategorię (jeżeli jej nie przypiszesz, będzie on miał domyślną kategorię “Bez kategorii”), zaś tagi są hasłami składającymi się z jednego – dwóch słów i wyświetlane są w chmurze tagów. Aby dodać tagiw bloku “Tagi” wpisujemy je po przecinku i klikamy dodaj. Możemy również wybrać z najpopularniejszych już wcześniej dodanych tagów.

Obrazek wyróżniający

Większość motywów daje nam możliwość ustawienia obrazka wyróżniającego dla naszego wpisu. Ma on zachęcać do kliknięcia wpisu, i obrazować jego treść. Żeby dodać obrazek wyróżniający do strony klikamy “Wybierz obrazek wyróżniający”W okienku, które się pojawiło wybieramy interesujący nas obrazek i zatwierdzamy. Jeżeli chcesz poznać szczegóły dotyczące obrazków wyróżniających przeczytaj naszą lekcję dodawanie obrazka wyróżniającego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak zarządzać mediami, przeczytaj naszą lekcję na ten temat.

Zmiana wyglądu ekranu edycji wpisu

Ekran edycji wpisów może być nieco zmieniony. Dla własnej wygody możemy:

  • zmienić pozycje danych bloków, poprzez przeciąganie,
  • zwinąć większość bloków (z wyłączeniem tytułu, i edytora Wyswig),
  • zmienić układ z dwu-kolumnowego na jedno-kolumnowy (wyłączyć pasek boczny).

Wszystkie możliwości zmiany wyglądu widoku edycji wpisu zostały zaprezentowane w filmie poniżej.

Widok “wszystkie wpisy”

Skoro już wiemy jak edytować wpisy, teraz skupimy się na zarządzaniu nimi z widoku “Wszystkie wpisy”. Po przejściu do stronyze wszystkimi wpisami wystarczy najechać na wpis, który chcemy edytować i naścinać przycisk “Edytuj” (zobacz następny zrzut ekranu). Zostaliśmy przeniesieni do okna z widokiem edycji wpisu. Zanim szczegółowo omówimy jak edytować wpisy przyjrzymy się bliżej ekranowi ze wszystkimi wpisami.

Przyciski po najechaniu na wpis

Teraz skupimy się na tym co znajduje się na ekranie “Wszystkie wpisy”. Zaczniemy od pozostałych przycisków pojawiających się po najechaniu na wpis.

Przycisk “Zobacz” wyświetla nasz wpis dokładnie tak, jak może zobaczyć go każda niezalogowana osoba na naszej stronie (nie w panelu).

Przycisk “Do kosza”przenosi wpis do kosza. Po przeniesieniu do kosza wpis wciąż można przywrócić. W naszym poradniku przeczytasz jak usunąć wpis.

Przycisk “Szybka edycja” pozwala nam edytować tytuł wpisu, uproszczoną nazwę, datę publikacji, autora, dostępność wpisu, stan wpisu, jego kategorie, tagi oraz zezwolenia na komentarze i pingi. Wszystkie te elementy omówimy dalej w tym artykule przy okazji edycji postów.

Jeżeli wprowadzimy jakieś zmiany, musimy pamiętać o potwierdzeniu ich i zapisaniu za pomocą przycisku “Zaktualizuj” z prawej strony na dole okienka, które się pojawiło.

Omówienie ekranu ze wszystkimi wpisami

Na zrzucie ekranu poniżej zaznaczyliśmy wszystkie najważniejsze elementy widoku wszystkich wpisów.
“Przyciski do filtrowania” służą do filtrowania treści, które widzimy w liście napisanych postów. Możemy więc przeglądać wszystkie posty, ale również tylko te opublikowane, przyklejone lub prywatne (przeczytaj więcej na temat dostępności wpisów) oraz kosz. Przy każdym filtrze znajdziemy liczbę informującą nas ile wpisów znajdziemy pod każdą z opcji.

Wpisy możemy również przefiltrować po dacie albo kategorii. Jeżeli chcemy przefiltrować je po dacie wystarczy z menurozwijanego “Wszystkie daty” wybrać interesującą nas datę i nacisnąć przefiltruj. W przypadku filtrowania po kategoriisytuacja wygląda analogicznie, z tym, że wybieramy interesującą nas kategorię do przefiltrowania z listy rozwijanej “Wszystkie kategorie”. Możemy również przefiltrować wpisy po obu filtrach.

Obok filtrowania znajdziemy listę rozwijaną służącą do wykonywania “Masowych działań” na wpisach. Dzięki tej opcji możemy kilkoma kliknięciami zmienić elementy konfiguracyjne wszystkich, bądź kilku naszych wpisów. Po zaznaczeniu wpisów, mamy do wyboru: przeniesienie zaznaczonych wpisów do kosza (“Przenieś do kosza”) oraz edycję (“Edytuj”). Wygląd opcji edytuj widzimy na zrzucie ekranu poniżej. 

Masowa edycja wygląda podobnie do szybkiej edycji. Z lewej stronymamy wpisy, których ustawienia zostaną zmienione. Dalej znajdują się kategorii, tagi, autor, wyłączenie/włączenie komentarzy, zmiana stanu wpisu, zmiana formatu wpisu, włączenie/wyłączenie pingów oraz włączenie wyłączenie przypiętych postów.
Z prawej strony znajdziemy wyszukiwarkę, dzięki której możemy wyszukiwać wpisy po tytule.
Pod wyszukiwarką znajduje się paginacja, dzięki której możemy zobaczyć wpisy nie znajdujące się na aktualnie przeglądanej przez nas stronie z wpisami (paginację znajdziemy również na dole).
Nad wyszukiwarką i paginacją znajdują się opcje przeglądanego przez nas widoku “Opcje ekranu”. Po ich naciśnięciu rozwinie nam się menu, takie jak na zrzucie ekranu poniżej.

.

Możemy dzięki nim zdecydować jakie kolumny chcemy wyświetlać na stronie z listą wpisów. Kolumny zostały zaznaczone czerwonymi prostokątami. Odznaczając poszczególne opcje możemy wyłączyć ich wyświetlania, np. nie korzystamy z komentarzy – wyłączamy kolumnę z komentarzami.

Paginacja służy do ustalenia liczby wyświechtanych na jednej stronie wpisów (cały czas mówimy o widoku wyświetlania wszystkich wpisów, w tym ekranie, w którym się znajdujemy. Jeżeli chcemy zmienić liczbę wyświetlanych na jednej stronie wpisów, która jest widoczna na naszej stronie blogowej możemy zmienić to w innym miejscu.). Jeżeli zmienimy tą liczbę np. na 20 to zobaczymy 2o najnowszych wpisów, a cała reszta wyląduje na następnej stronie (po 20 na jedną stronę). Sposób wyświetlania zmieni nam wygląd listy postów. W przypadku widoku zajawek przy każdym z postów zobaczymy te zajawki (dodane przez nas, a w przypadku ich braku wygenerowane automatycznie z treści postów). Każdą zmianę w opcjach ekranu trzeba potwierdzić klikając “Zastosuj”.

Wróć do poprzedniej strony
Autor:
Ola Winiszewska
O autorze
Tak zwana "Pani od SEO". Próbuje nam wmówić, że zna samego Wujka Google, który zdradził jej wszystkie sekrety dotyczące jego algorytmu. To dzięki niej na strony i blogi naszych klientów regularnie wędrują świetne teksty. W trakcie pracy wciąż podśpiewuje "Internety robię Imponuje Tobie!". Po pracy zamienia się w YouTuberkę Fryzjerkę oraz kochającą Mamę :)